us

us

Thursday, February 16, 2012


KEJOHANAN MERENTAS DESA SKBG 2012
9 FEBRUARI 2012 

Aturcara pertama pada hari tersebut adalah semua murid berkumpul di dataran perhimpunan.  Taklimat awal diberikan oleh Penolong Kanan Ko-Kurikulum, Cikgu Mohamad Zaid dan Cikgu Razali Abdullah yang mana murid tahap 2 akan berlari merentas desa manakala murid pra dan tahap 1 akan mengambil bahagian dalam acara merentas padang. Kemudian seorang pelajar tahun 6 iaitu Mohd Syafiq Zulhilmi ditugaskan untuk mengetuai sesi memanaskan badan. 
Selesai memanas badan, semua murid tahap 2 bergerak ke pintu belakang sekolah manakala yang lain ke padang sekolah. Peserta perempuan dilepaskan dahulu oleh Tuan Guru Besar, Cikgu Mohd Ranai Ismail dan kemudiannya barulah peserta lelaki.  Untuk kejohanan kali ini terdapat sedikit perbezaan laluan sejauh 5.7 kilometer dan melibatkan empat buat kampung. Laluan bermula dari Kampung Bukit Guntong melalui Kampung Banggol Binjai ke Kampung Padang Pisang dan Kampung Jeram Hulu. Seterusnya masuk semula ke Kampung Banggol Binjai dan ditamatkan di Kampung Bukit Guntong iaitu di sekolah.
Komitmen dari guru-guru, guru KAFA dan kakitangan sekolah  pada kejohanan kali ini jelas membanggakan. Beberapa orang cikgu ditugaskan menjaga empat penanda pemeriksaan manakala sebahagiannya pula meronda menggunakan kereta, motosikal dan juga basikal. Guru-guru yang mengajar Tahap Satu pula bertugas untuk acara di padang sekolah. Selain itu juga pihak sekolah telah meminta bantuan dari pihak Polis Diraja Malaysia untuk melancarkan lagi acara kerana terdapat laluan yang melibatkan kawasan pembinaan jalan.
Tamat acara sahaja, peserta diberikan minuman yang telah disediakan sementara menunggu acara penyampaian hadiah dijalankan. Seperti biasa, kantin sekolah menjadi venue penyampaian hadiah yang mana dimulakan dengan Pra Sekolah dan sehinggalah ke Tahun 6. Kemuncak  acara ialah penyampaian piala pusingan bagi rumah sukan yang mengumpulkan mata tertinggi. Dan pemenangnya adalah Rumah Merah dengan pungutan markah sebanyak 374 diikuti tempat kedua bersama Rumah Hijau dan Kuning sebanyak 307 markah dan tempat ketiga pula Rumah Biru dengan 272 markah.

Akhir kata, jutaan diucapkan kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung.

“MAJULAH SUKAN UNTUK NEGARA”

No comments:

Post a Comment