us

us

Sunday, January 26, 2014

MAULIDUR RASUL 2014


Sambutan diadakan pada 22 Januari 2014 seawal jam 8 pagi. Semua guru, kakitangan, murid tahun 1 hingga 6 serta prasekolah beratur di dataran perhimpunan dan berarak menuju ke Masjid Kampung Lerek. Perarakan diketuai oleh Cikgu Amran Che Harun itu dialunkan dengan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W menggunakan 'portable speaker' sambil diikuti oleh semua yang berarak.




Sesampai di masjid, semua murid diarahkan mengambil wudhu' untuk solat sunat tahiyyatul masjid dan sunat dhuha. Usai solat semua murid dan guru sama-sama membaca Yassin yang diketuai oleh Ustaz Mohd Noor Salleh. 


Majlis diteruskan lagi dengan ucapan oleh Tuan Guru Besar, Cikgu Mohd Ranai Ismail. Antara intipati ucapan beliau ialah mengaharapkan semua murid mengambil iktibar atas peristiwa kelahiran Rasulullah S.A.W dan mengaplikasikannya dalam kehidupan seharian. Beliau juga berpesan agar semua murid bersungguh-sungguh tak kira dalam bidang akademik atau ko-kurikulum.


Sesi ceramah pula diserahkan kepada Ustaz Mohd Khairuddin Wahab. Beliau menggunakan pendekatan bercerita sirah-sirah nabi. Antara kisah tokoh dan tauladan yang diceritakan ialah mengenai perempuan Yahudi dengan limaunya, Sadina Abu Bakar, Salman Al-Farisi, Abdullah bin Jabir, Abu Ayyub Al-Ansari dan Sufiyan As-Sauri. Ternyata pendekatan tersebut berjaya menarik minat murid dan hadirin sekalian.


Seterusnya semua hadirin beratur dan berarak pulang ke sekolah untuk sedikit jamuan kecil. Di sin admin ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua murid, guru, kakitangan dan guru Kafa yang telah menjayakan sambutan yahun ini. Tidak dilupakan juga buat Polis Diraja Malaysia yang sedia berkhidmat dalam memastikan keselamatan sepanjang sambutan. sekian. 

No comments:

Post a Comment