us

us

Sunday, February 26, 2012

Wahai anak bangsa......

      Admin terpanggil untuk mengutarakan permasalahan ini ketika sedang menyelesaikan rutin hujung minggu di desa tercinta. Waktu itu admin asyik menikmati kelembutan angin petang di balik terik sang suria. Melintas di depan admin 3 orang budak yang pada jangkaan admin berumur dalam lingkungan 6 ke 8 tahun. Mereka berbicara sesuatu dengan bersemangat tapi apa yang enak didengar ialah panggilan tambahan di belakang setiap ayat. Sebagai contoh, "aku taulah, n****g".
     Sebenarnya ini bukanlah sesuatu yang pelik pada masa kini tapi admin ingin mengulas secubit cuma. Banyak lagi perkataan lain yang biasa digunakan. Kadang terfikir juga mungkin ini 'standard' komunikasi sekarang. Adakah kebiasaan ini wujud atas kebiasaan orang dewasa? Ya, harus diingat orang dewasa lagi hebat bahasanya. Kalau Pak Imam dengar bahasa mereka sudah tentu menggeleng kepala. Admin tidak maksudkan semua tapi yang nyata memang ramai kelompok begini. Kalau ditanyakan kepada rakan-rakan, pasti jawapan mereka "normal la tu". (Mungkin jawapan admin pun begitu, hehehe). 
    Apakah tiada penyelesaian untuk ketidaksopanan ini? Atau kita hanya menurut kejadian akhir zaman? Jawapan sebenarnya terletak pada kita semua. Kanak-kanak, orang dewasa mahupun orang tua, ingatlah firman Allah dalam Surah Ar-Ra'd ayat 11:

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ”

 Wahai anak-anak muda, jangan biarkan agama dan negara kita diperlekehkan atas ketidakcaknaan kita sendiri. Wasalam...

P/S Dapat inspirasi dari lagu ini Youth of the Nation

No comments:

Post a Comment